Når Anchersens 27 nye el-busser kommer på gaden i december 2019, bliver de af mærket BYD. De nye el-busser skal køre mellem Emdrup Torv og Lergravsparken Station på den genopståede linje 18 og vil blive opladet på Anchersens busanlæg på Avedøre Holme for at give den mest fleksible og fremtidssikre drift.

Den nye el-bus, BYD K9, er en 12 m. bus med lavt gulv og en kapacitet på batteriet på 348 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 250 km. på en opladning.

– Vores virksomhed viser, at vi er klar til den nye udvikling. Vi går forrest i vished om, at der skal ske en forandring omkring miljø i den kollektive trafik. Vores mål er at have den samme driftssikkerhed med de nye el-busser som med vores nuværende busser. Vi har indgået en aftale med BYD, fordi et grundigt forarbejde viser os, at de kan leve op til de krav, vi sammen med Movia har sat til fremtidens bus. Fortæller Søren Englund, driftsdirektør hos Anchersen.

Grøn omstilling i bustrafikken

Med indsættelsen af el-busserne er første skridt taget i udskiftningen af dieselbusserne i København. Udfasningen af diesel forventes af løbe frem til 2025, hvor alle busser I København skal køre på et grønt alternativ.

BYD er en af de største leverandører af elektriske køretøjer på verdensplan og har på nuværende tidspunkt produceret mere end 35.000 el-busser.

– Vi er glade for at træde ind på det danske marked og være med i den første fase af omstillingen mod bedre grøn kollektiv transport. Vi ser ligeledes frem til et succesfuldt samarbejde med Anchersen A/S, som bliver vores første partner i Danmark, udtaler Isbrand Ho, Managing Director hos BYD.

Busserne bliver leveret i sensommeren 2019, hvorefter de gøres klar til opstarten af linje 18 og vil indgå i uddannelse af chaufførerne.

Fakta

  • Anchersen A/S varetager driften på 19 af Movias linjer i København og råder i dag over 120 rutebusser.
  • Depotopladning betyder, at busserne oplades om natten på anlægget og dermed ikke er afhængige af at blive opladet af pantografer på ruten.
  • El-busser vurderes til at være 3-4 gange mere energieffektive end almindelige busser og støjer væsentligt mindre.
  • El-busserne kører på ren elektricitet, men når udetemperaturen kommer under fem grader, anvender bussen syntetisk biodiesel (HVO) til opvarmning af bussen.

For mere information kontakt venligst:

Anchersen A/S:

Søren Englund, driftsdirektør.

Telefon: 38 40 10 06

E-mail: sen@anchersen.dk

BYD:

Penny Peng, Marketing & PR Director

Telefon: +31 (0)102070888

Xian Ou Leow, PR Executive

Telefon: +31 (0)102070888