Siden november har Anchersen renset motorer og filtre med HYDRIVE-brintrens med stor effekt.

I november 2017 og tre måneder frem testede Anchersen brintrens af motorer og filtre på tunge kører tøjer. Resultaterne viste en brændstofbesprarelse på op til 15 %, og Anchersen har derfor som de første i branchen indkøbt en Procare maskine, så HYDRIVE-brintrens bliver en fast del af bussernes vedligehold.

“På nye motorer, der har kørt under 150-200.000 km, sparer vi mellem tre og fem procent brændstof. Men på ældre busser, der har kørt over 500.000 km sparer vi mellem 10 og 15 procent brændstof. Renere partikelfiltre er en ekstra benefit. Normalt holder motoren partikelfilteret rent ved at hæve temperaturen og bruge brændstof til at regenere partikelfilteret. Det har bybusserne svært ved, pga. for lav temperatur i motoren, men efter brintrens er regenerering ikke nødvendig, hvilket minimerer systemfejl, sparer brændstof og forlænger filterets liv.” Udtaler Poul Anchersen, adm. direktør.

Der er en kædereaktion af gode ting, når motoren fungerer, som den skal. En renere motor betyder færre komponenter, der går i stykker pga. sod og lignende. Sod er problematisk i en motor, fordi emissionssystemet er ømtåleligt, og når man fjerne det, fremstår motoren sundere og bruger mindre brændstof. Det koster mindre brændstof at accelerere, for den mængde brændstof, der kommer ind, er mere effektiv. Samtidig sender motoren ikke uforbrændte partikler ud i filteret, så det holder sig renere og dermed holder længere.

Anchersen tilbyder at udfører HYDRIVE-brintrens for andre busvognmænd.

For mere information kontakt Nadja Bennike, HR-og kommunikationschef, nhb@anchersen,dk